COVID-19 בישראל

מומחי רפואה מתנגדים לסגר וקוראים לשינוי קונספציה במאבק במגיפה

ביקורת נגד ההצעה לסגר נוסף ועל הרחבת מתווה התו הירוק מול הדוגמה של בריטניה ושוודיה - "הגל הנוכחי יחלוף מעצמו ללא קשר להתערבות אגרסיבית מצד הממשלה"

מגיפת הקורונה בישראל, קיץ 2021. צילום ארכיון: מרים אליסטר/פלאש 90

רופאים ומומחים שמחוץ לצוותי היועצים למשרד הבריאות והממשלה ושרי קבינט הקורונה קוראים הבוקר "לשנות בדרכי ההתמודדות עם המגיפה" ולגוון יותר בקולות המייעצים. חלקם טוענים ש"בחינת התנהלות משרד הבריאות בימים האחרונים מעלה תחושה של היסטריה ואיבוד עשתונות כאשר החלטות משתנות לפני שהוחל במימושן - מה שפוגע באמון הציבור", כך מדווח הבוקר (ה') אדריאן פילוט ב"כלכליסט". הביקורת היא גם בעקבות ההצעות על אפשרות לסגר בחגי תשרי והרחבת מתווה התו הירוק.

פרופ' עמוס אדלר מהחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת, מומחה ברפואת ילדים ומיקרוביולוגיה קלינית באוניברסיטת תל אביב, טוען: "סגר איננו אמצעי יעיל להפחתת התחלואה. הגל הנוכחי יחלוף מעצמו ללא קשר להתערבות אגרסיבית מצד הממשלה. בהנחה שלחיסון יעילות משמעותית, נוכל לצפות ששיעור התמותה יהיה נמוך ביחס לגלים הקודמים, כפי שנראה כעת בבריטניה".

פרופ' אמנון להד, מנהל המחלקה לרפואת המשפחה במחוז ירושלים ב"כללית", מביא לדוגמה את שוודיה ובריטניה שבחרו לנסות ולחיות לצד הקורונה - "בריטניה סבלה מגל רביעי משמעותי של הדבקה שהולך ונעלם עתה ללא הגבלות מיוחדות. התחלואה החדשה שם נמוכה ב-40% לעומת השיא לפני כשבועיים-שלושה והעלייה בתמותה ובאשפוזים קטנה מאוד. הבריטים מעריכים את התמותה בקרב חולי הקורונה ב-0.1% לעומת 1%-2% בגלים הקודמים. אוכלוסיית בריטניה מבוגרת מאיתנו, כך שאצלנו זה יהיה כנראה פחות. השוודים, שלא ביצעו אף סגר, מצויים כרגע בתחלואה קטנה ביותר - 300-400 מקרים ליום. אוכלוסיית שוודיה גדולה מישראל ב-10% וזקנה הרבה יותר מאיתנו. התמותה מקורונה, למרות חוסר ההגבלות, אפסית, אולי מקרה אחד חדש ביום".

יש לציין שמול עמדות אלו והנתונים שמציגים המבקרים, מומחים אחרים סבורים שאין כלל מקום להשוואות בין ישראל לבריטניה וגם לשוודיה.

פרופ' שושי אלטוביה, מומחית במיקרוביולוגיה וגנטיקה מולקולרית מבית הספר לרפואה בהדסה, סבורה שהנתונים הנוכחיים לא בהכרח מובילים למסקנה שיש להגיע לסגר ובטח שלא את האימה שמטילים על הציבור בימים האחרונים. "הדלתא כנראה מדביק יותר, אבל גם פחות קטלני. החיסון איננו מגן מפני הדבקה בדלתא, אבל מגן על האוכלוסיה המחוסנת מפני מחלה קשה. מי שמגיע לאשפוז מחלים מהר יותר. אופן מדידת החולים במצב קשה בארץ הוא לפי פחות מ-93% סטורציה בעוד שבעולם הקריטריון להגדרת חולה קשה - מתחת ל-90%".

שלושת המומחים סבורים שהדרך לפתרון המשבר הנוכחי בחשיבה יותר הגיונית: השקעה מאסיבית במערכות הבריאות ובחינוך במקום בסגר; הרחבת הטיפול בקהילה, שיפור במערכות האוורור בבתי הספר. פרופ' להד ופרופ' אלטוביה קוראים לפתיחת מערך ההחלטות לציבור, כמו בארה״ב, בשקיפות מלאה; להתייעץ עם מערך מקצועי מגוון יותר שאמון על תחומים שונים ולהתחדש בצוות היועצים כדי לאפשר הצגת דעות אחרות. למרות חילופי הממשלה, הם טוענים, צוות היועצים לא השתנה ולא הובאו רעיונות חדשים. "אנחנו קצת שבויים באותה קונספציה כמו בגל הראשון", טוענת פרופ' אלטוביה.

נושאים קשורים:  קורונה,  סגר,  פרופ' אמנון להד,  פרופ' עמוס אדלר,  פרופ’ שושי אלטוביה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
06.08.2021, 09:49

לגמרי מסכימה עם שני המומחים
יש תחושה של היסטריה.
שבנט קורא לבני 60 + לא לצאת מהבית? מאיפה זה בא.
צריך לרענן קצת את קדר המומחים ששבויים באותה קונספציה וחלקם בכלל מסתמך על מודלים שרק הם כנראה מבינים אותם.
צריך שתהיה שקיפות לציבור של מומחה שמנהל את הקורונה ולא כתבי החדשות
ולהשקיע בהסברה לחסן את אלה שלא חוסנו.
ההתנהלות עכשיו מערערת את אימון הציבור

אנונימי/ת
06.08.2021, 09:52

מזל שהמומחים האלו מטעםע מ"ל מתאים במיעוט

06.08.2021, 10:10

חבל על האנרגיה.
לא יהיה שיתוף פעולה מהציבור הפעם.
אין שום סיבה שהציבור ישלם שוב את מחיר מחדלי האכיפה של הרשויות, ואת האגואיסטיות של חלקים בציבור.

אנונימי/ת
06.08.2021, 10:31

לא שהקונספציה שגויה, קיים איסור רוחבי להביע דעה שונה שלא חלילה תהיה ״מתנגד חיסון״.
אבל כן הקונספציה שגויה ואין בה שום הגיון רפואי לכל אורך ההחלטות.
דוגמה - הפרדת מחוסנים ולא מחוסנים (תו ירוק) בזמן שפרסומים של CDC מראים שמחוסן ולא מחוסן מדבקים באופן דומה. באותו הגיון אפשר להפריד גברים מנשים.

אנונימי/ת
06.08.2021, 11:56

החיסון מפחית את התחלואה הקשה ומקטין את התפתחות הוריאנטים והתו הירוק הוא כלי לעודד או "לדחוף" מתנגדי חיסונים להתחסן מאחר שההגיון לא עובד אצלם

06.08.2021, 14:07

הזוי לדבר על סגר והזוי לנסות למנוע כניסת קורונה הרמטית לישראל. הקורונה כאן, לשנים רבות ואין הבדל בין המדינות בוריאנטים...הכל מגיע ויגיע לכולם. המדינה צריכה פשוט להניח לנו לנפשנו. אין יחס ישיר בין הטלת מגבלות לקיום שלהן ולכן עדיף להתאמץ היכן שניתן להשפיע- חיסונים, הסברה, תקציב הבריאות. לא לתת לגווארדיה הישנה וההיסטרית להמשיך לנהל את המשבר על הרצה ההיסטרי של סקאלת ההחלטות. הרבה יותר קל לסגור מלפתוח...להפחיד מלהרגיע...לנקוט קו היסטרי מלהסתכל למציאות בעינים. זן הדלתא הוא החלום הרטוב של ה" מומחים"- מייצר במהירות חיסון עדר, עם אחוזי תמותה במחובנים של אולקוס...ועדיין לא שמעתי על סגר עקב גרפס.
שחררו אותנו מהאלרעי פרייסים פליזזזזז

אנונימי/ת
07.08.2021, 16:15

זה לא מומחים אלא פוליטרוקים מטעם. להביא את שבדיה, מדינה שלא טיפלה בזמן התחלת הקורונה בקשישים בכלל והיתה דם תמותה עודפת רבה על ישראל? מדינה בה פתחו חלון שיהיה אויר בבתי אבות ולא טיפלו בכלל ?
ב ו ש ה

07.08.2021, 21:32

לצערי הרב המומחים הנ"ל סובלים מאי הבנת המציאות בארץ . כוונתי מהבנת מציאות הציבור הישראלי . לצערי הציבור במדינות המצוטטות שונה .
בארץ יש ציבורים שלא מצייתים להוראות ולא כפי עליהם בגלל סיבות פוליטיות כלום .על פי החוק אדם המפיץ מחלה מדבקת ביודעין נענש .
בארץ אין כופם דבר . כנסות מבטלים וכו.
יש לכפות את התו הירוק ולא להעלים עין כנ"ל לגבי מסכות ועוד .
מי שלא ממלא חוקים חייב להענש ואם לא עושים זאת נוצרת אנרכיה.
אני שמח שרוב המומחים האמיתיים מדברים אחרת .
בארץ כל כתב או מומחה לחיי המין של הזבובים . או אוקולוגיה או אחרים הופכים למומחים הטוחנים זמן ונהנים לשמוע את עצמם מופיעים בטלויזיה.

ד"ר ניסנקורן א.